Конспекти уроків


Кіровоградська обдасть Олександрівський район
Підлісненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів




Конспект УРОКУ  ГЕОМЕТРІЇ  В  8  КЛАСІ.





Циклограма  уроків  з  математики  у  5  класі
з  використанням елементів, що пропагують здоровий
спосіб життя

                   Розділ.






 






Натуральні числа. Геометричні фігури і величини.



             Тема:


 Величини.Вирази. Формули. Рівняння.




РОЗРОБИВ  ВЧИТЕЛЬ  МАТЕМАТИКИ
ЧЕРНОВ  ОЛЕКСІЙ  МИКОЛАЙОВИЧ


УРОК  №1
Тема: Величини.
Мета: Формування поняття залежності між величинами. Розвиток логічного мислення учнів.

План уроку
I.    Актуалізація опорних знань
II.   Пояснення нового матеріалу
IIIЗакріплення матеріалу
IVПідсумок уроку
V.   Домашнє завдання

Хід уроку
І.    Актуалізація опорних знань
-  Доповіді учнів про старовинні міри довжини, маси, об'єму


 
 
Задача. На одного учня потрібно 6м3 повітря. Об’єм класу дорівнює 144м3. Чи може в цьому
              класі навчатися: 18; 24; 28 учнів?

-  Математичний диктант
Схема проведення диктанту
1.   Для проведення диктанту треба підготувати плакати чи кодоплівку із завданнями або перед уроком учитель має записати завдання на дошці.
2.   Учні працюють за варіантами.
3. Два учні (по одному від кожного варіанта) викликаються до дошки, інші працюють у зошитах.
4.   Здійснюється взаємоперевірка в парах, звіряючись з дошкою.
5.   Кожне завдання оцінюється у 2 бали. Максимальна оцінка - 12 балів.

Питання І варіант
1.  Довжина прямокутника 16 см, а ширина на 4 см менша. Знайдіть периметр прямокутника.
2. Велосипедист і пішохід ви­рушили назустріч один одному і зустрілись через 2 години. Швидкість пішохода 5 км/год, а велосипедиста — на 10 км/год більша, ніж швидкість пішохода. Яка відстань була між ними спочатку?
3.  Сторона квадрата 10 см. Знайдіть площу квадрата.
4.  Перетворіть одиниці вимірювання:
а) 3 роки =......місяців                
б) 6кг =......г                                                 
в) 4дм =......см                                          
Г) 20 м =......дм                             
д) 4 година =..... хв                    
е) 5см =.....мм                                         
є) 3 доби =......години                  
ж) 4 століття =......років
5. Обчисліть
а) 23 доби 17 год + 3 доби 20 год
б) 21 год 12 хв - 8 год 47 хв
в) 5 м 4 дм 5 мм - 25 см 1 мм
6. Перетворіть у квадратні метри:
а) 3 а
б) 4 га
в) 4 а 28 м2

Питання ІІ варіант
1.  Ширина прямокутника 12 см, а довжина на 1 см більша. Знайдіть периметр прямокутника.
2.  Мотоцикліст і велосипедист вирушили одночасно назустріч один одному з двох населених
пунктів, відстань між якими 80 км, і зустрілись через  деякий час. Швидкість велосипедиста
15 км/год. Швидкість мотоцикліста на 10 км/год більша. Через скільки годин вони зустрінуться?
3.  Сторона квадрата 20 см. Знайдіть площу квадрата.
4.  Перетворіть одиниці вимірювання:
а) 5 років =......місяців
б)8кг=......г               
в)5дм =......см            
г) 10 м =......дм
д) 3 години -......хв
е) 8см =......мм            
є) 2 доби =….. годин  
ж)2 віки =...... років
5. Обчисліть:
а) 25 діб 14 год + 6 діб 19 год
б) 13 год 18 хв - 6 год 29 хв
в) 6 м 2 дм 3 см - 18 см 5 мм
6. Перетворіть у квадратні метри:
а)  2 а             
б)  З га
в)  2 а 36 м2

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А
                                                
                                                 Метелики літають
                                                 І дружно всі кружляють.


 
                                                 А потім потихенько
                                                 На квіточки сідають.
                                                 Дружно сіли, дружно встали
                                                 І весело покружляли.
                                                 Ну і нам пора сідати, -
                                                 Час прийшов , щоб працювати!


II.   Пояснення нового матеріалу
Усі числа, які згадуються в розповіді, вчителю треба записувати на дошці чітко та розбірливо, а учні повинні вести записи у зоши­тах.
Слова учителя:
Серед тих величин, з якими ми маємо справу у житті, деякі залежать одна від одної.
Розглянемо рух двох автомобілів.
1.    Нехай два автомобілі рухаються зі швидкістю 80 км/год. Пер­ший автомобіль їхав 2 години, а другий — 4 години. Тоді шлях, який проїхав перший, становить 160 км, а шлях, який прої­хав другий, — 320 км. 160 менше 320 у 2 рази, і 2 менше 4 теж у 2 рази. Отже, у скільки разів довше рухається об'єкт, у стіль­ки ж разів більшу він проїде (або пройде) відстань, якщо рух відбувається з однаковою швидкістю.
2.   Нехай швидкість першого автомобіля 80 км/год, а друго­го — 40 км/год. Час руху обох автомобілів однаковий — 2 го­дини. Тоді шлях, який проїхав за цей час перший автомобіль, становить 160 км, а другий — 80 км. 80 більше 40 у 2 рази, 160 більше 80 теж у 2 рази, Отже, робимо висновок: у скільки разів більша чи менша швидкість руху, у стільки ж разів більша чи менша пройдена відстань (шлях), якщо рух тривав однаковий відрізок часу.

Кажуть, що швидкість і шлях, час і шлях залежать прямо пропорційно. У такій же залежності й такі величини, як ціна і вартість (при однаковій кількості товару), кількість товару і його вартість (при постійній ціні). Інші приклади ми розглянемо в процесі Розв'язування задач.
Розглянемо таку ситуацію. Є, наприклад, 400 гривень. На ці гроші можна купити 10 одиниць товару, ціна якого за 1 одиницю скла­дає 40 грн, а іншого товару, ціна якого за одиницю складає 80 гри можна купити лише б одиниць. Отже, чим більша ціна, тим менша кількість при постійній вартості»(або сумі наявних грошей).
Тепер уявімо, що нам треба пройти якусь відстань. Якщо ми підемо пішки, здолання цієї відстані забере у нас певний час. Якщо ж бігти або їхати, тобто рухатися зі швидкістю у декілька разів більшою, то і часу на здолання цієї ж відстані ми витратимо у стільки ж разів менше.
Наприклад, s = 800 км.
Якщо v =80 км/год, то t =10 год,
якщо v = 40 км/год, то t2 = 20 год,
якщо v =160 км/год, то t =5 год.
Кажуть, що такі величини залежать обернено пропорційно. Інші приклади ми розглянемо в процесі розв'язування вправ.


III. Закріплення матеріалу
Розв’язування вправ
Для виконання наступних вправ учитель викликає до дошки одного за одним декількох учнів.
1.   Знайдіть периметр прямокутника та його площу.
а (м)
2
10
8
40
b (м)
3
26
12
5
Р (м)




S )




2.   Заповніть порожні місця.
V (км/год)
40

4

t (год)
2
10

2
s (км)

500
100
З0

3.   Усно: [2]: № 117,142,162.
4.   Усно: 11]: №88—91.
5.   Письмово:
[1]: №92, 147, 148. 149. [2]: №159, 151, 160.

IV. Підсумок уроку
Фронтальне опитування
Як співвідносяться між собою:
а) сторона квадрата та його периметр?
б) сторона квадрата та його площа?
в) вік людини і зріст?
г) вік людини і розмір взуття?
д) об'єм матеріалу та його маса (дерево, залізо, вода, пісок)? є) шлях і швидкість, шлях і час?
є) довжина і ширина прямокутників з однаковою площею?
VДомашнє завдання
[1]:№175, 176, 177.
[2]: № 59,146, 153.


УРОК  №2
Тема: Вирази. Числові та буквені вирази. Числове значення буквеного виразу.                                                            
Мета: Формування понять числових та буквених виразів, культури математичних записів.                           Розвиток логічного мислення учнів.

План уроку
I.   Актуалізація опорних знань
II.  Мотивація навчальної діяльності  
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
IV. Закріплення матеріалу
VПідсумок уроку
VI. Домашнє завдання

Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
-  Фронтальне опитування
Опитування проводиться усно, учні відповідають з місць.
Як знайти:
1) s, якщо відомі v і t?
2) v, якщо відомі s і t?
3)  t, якщо відомі v і s?
4) вартість, якщо відомі ціна та кількість?
5) площу прямокутника, якщо відомі його сторони а і b?
-  Дидактична гра «Лото "Величини"»
Спосіб гри
1.  Усі учні працюють у зошитах. Завдання виконуються за ва­ріантами.
2. Для гри вчителю слід підготувати два варіанти карток для лото загальною кількістю за числом учнів у класі, а також плакати чи кодоплівку із завданнями.
3. Учитель показує плакати із запитаннями (чи проектує завдан­ня за допомогою кодоскопа). Запитання одинакові для двох варіантів. На кожну відповідь відводиться З0 секунд. Учні повинні закреслити ті клітинки, числа в яких є відповідями на питання. Слід зазначити, що не всі відповіді є у картках.
4.  Здійснюється взаємоперевірка в парах.
5.  Максимальний бал за всі правильні відповіді — 10.
Вигляд карток для гри
І варіант
З хв
10 м 20 см
15т4ц
500 дм
120 см
200 м/хв

13 кг 200 г

12 кг 200 г

7 дм 1 см
Згод
200 мм
7м7дм
(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, не закресленими мають залишитися три клітинки: 3 хв, 120 см, 13 кг 200 г.)

// варіант
50 м
12 кг 800 г
7 дм 10 мм
7 м 70 см
200 м/с
180 хв
8 мЗ дм
10 м 2 дм

120 см*

15 т 400 кг

50 км
2дм

(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, не закресленими мають залишитися три клітинки: 200 м/с, 8 м 3 дм, 50 км.)

 Питання для лото
1)  v = 10 м/с, t = 5с, s=?
2)  v = 5 км/год, s = 15 км, t=?
3)  t = 15 хв, s = 3000 м, v =?
4)  а = 6 см, b = 20 см, Sпрям =?
5)  Sпрям=24дм2, а=12дм; b=?
6)  3 м 40 см · 3 =?
7)  2 дм 3 см + 4 дм 8 см =?
8)  11 м 4 дм - 3 м 7 дм =?
9)  15кг400г-2кг600г=?
10)  4 кг 800 г + 7 кг 400 г =?
11)  2 т 200 кг ∙ 7 =?
Правильні відповіді (інформація для учителя):
Варіант І                            Варіант II
1)  500 дм                                  50 м
2)  3 год                                     І80хв
3)  200 м/хв                               Відповіді в картці немає
4)  Відповіді в картці немає    120 см2
5)  200 мм   .                              2дм
6)  10 м 20 см                            10м2дм
7)   7 дм 1 см                             7 дм 10 мм
8)  7м7дм                                   7м 70см
9)  Відповіді в картці немає    12 кг 800 г
10)  12 кг 200 г                          Відповіді в картці немає
11)  15т4ц                                  15 т 400 кг

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А
                                                 
                                                     Раз, два! Час вставати.
                                                     Будемо відпочивати.
                                                     Три, чотири! Присідаймо,
                                                     Швидко втому проганяймо.
                                                     П’ять, шість! Засміялись,
                                                     І разом понахилялись.
                                                     А тепер – як жабенята
  Хочемо трохи пострибати.
  Сім, вісім! Час настав
                                                     Повернутися до справ.   


ІІ   Мотивація навчання
Слова учителя:
У всьому світі люди передають різноманітні відомості, виража­ють свої думки й почуття, тобто обмінюються інформацією за допомогою мови. На сьогодні існує багато — близько 2000 — різних мов, якими пишуть, говорять та читають різні народи. Ці мови — природні, бо вони виникли й розвивалися разом з народами.
Вивчаючи математику, ви поступово знайомитеся з мовою ма­тематики, яка вважається штучною мовою, бо вона створювалася і розвивається разом із самою наукою. Основою математичної мови є цифри та математичні знаки: •: =>< + -, ( ) тощо.
У математичній мові також використовуються латинські букви. Наприклад, говорять: «Візьмемо число а ». Це значить, що деякому числу — неважливо якому — дали ім'я « а »і далі з цим числом мож­на поводитися так, неначе воно повністю визначене. Наприклад, можна записати його суму з числом 7: а + 7. Можна помножити його на 100; буде а 100. Записи а+ 7; а 100 — математичні вирази, це «слова» математичної мови, і їх складають із чисел, букв, знаків дій і дужок. Ось приклади виразів (учитель пише на дошці, учні копіюють записи в зошитах):                                                            
(24-11)·7;    а∙6 + к;    99:9+b.
Правила запису буквених виразів для дії множення такі. За­мість а·6 можна записати: 6а, тобто числовий множник пишуть перед буквеним і точку між ними не ставлять. Так само і з дужками: (16+х)∙10 можна записати як 10(16+х). Замість а·b12 пишуть 12аb. У той же час ніколи не пишуть к2 — у цьому випадку слід ставити точку: к · 2.
Із математичних «слів» складають математичні «речення», бо вони теж стверджують закінчену думку:
7+5 = 12;   17<20;    а + b = b + а;    (а + b) + с = а + (b + с);       аb = bа;      (аb)с = а(bс);  
 а-0 = 0;     а-1 = а;   b+0=b.
Ці «речення» можна «перекласти» українською мовою по-різ­ному. Наприклад, «близько до тексту» маємо: «а + b=b + а — від зміни місць доданків сума не змінюється» (це переставний закон додавання). А можна і так: «Щоб отримати суму чисел, можна до першого додати друге, а можна до другого додати перше». Перший варіант перекладу містить тільки факт, а другий варіант повідомляє, як математичний факт можна використати при обчисленнях.
Математичні «речення», на відміну від речень природними  мовами, зрозумілі всім людям, адже до природних мов у тому чи іншому вигляді входять математичні знаки.

III. Вивчення нового матеріалу
Слова учителя:
Сьогодні тема уроку «Математичні вирази», отже ми розглянемо декілька завдань на закріплення поняття «вирази».
Запишіть у зошитах вирази, які відбивають таку послідовність дій:
1) число 10 помножити на 2 і до добутку додати 6;
2) число 45 поділити на 9 і від частки відняти 3;
3) до числа 1200 додати 705 і суму помножити на 100;
4) від числа 623 відняти 103 і різницю поділити на 2.
Вирази, які ви щойно записали, містять тільки числа та математичні знаки. А тепер розглянемо вирази, які містять і числа, | і букви. Запишіть у зошитах вирази, які відбивають таку послідов­ність дій:
1) число к помножити на 9 і до добутку додати 6;
2) число п помножити на 10 і від добутку відняти число р;
3) число 42 помножити на число b і цей добуток відняти від числа 200;
4) до числа х додати 41 і цю суму помножити на 1000;
5) до числа у додати число z і цю суму поділити на с;
6) від числа z відняти число d і на цю різницю поділити число s.

- Фронтальне опитування
Учитель заздалегідь готує на дошці записи або проектує наве­дені вирази за допомогою кодоскопа.
1. Прочитайте математичні вирази:
1) х+у+7;
2) 5k-3;
3)4 + 3х;
4)(7-t)(2 + с);
5)4(с+9);
6)а:(b-с);
7) 200-(z-3);
8)(4q):2-р.
2.   Прочитайте вирази, використовуючи слова «сума», «різни­ця», «добуток», «частка»:
1)(46+4)·40;
2) 5∙9 + 4;
3) (16+ 2)∙(16-2);
4) 23-(10+5);
5) 7b+2;
6) (х + 5):у;
7)  к(2-s);
8)  (а+b)(а-b).

IVЗакріплення матеріалу
- Математичний диктант
Схема проведення диктанту
1.    Учні працюють за варіантами.
2.  Відповіді на запитання учні записують у зошитах; двоє учнів (по одному від кожного варіанта) працюють за дошкою.
3.    Здійснюється взаємоперевірка в парах, звіряючись з дошкою.
4.  Максимальна оцінка — 10 балів (за кожну правильну відпо­відь на питання № 1—5 учні одержують 2 бали). Оцінка за диктант виставляється на розсуд учителя (можна за бажанням учнів, можна в обов'язковому порядку).

Питання
1. Нехай маємо число. Позначте його будь-якою буквою ла­тинського алфавіту. (Учитель спеціально наголошує, що ті, хто сидять за однією партою чи разом працюють за дошкою, мають вибрати різні букви.) Запишіть за допомогою буквеного виразу;
а) подвоєне дане число;
б) число, яке на 2 більше за дане;
в) число, яке на 3 менше за дане;
г)  число, яке у 5 разів більше за дане;
д) число, яке у 10 разів менше за дане.
2. Запишіть за допомогою буквеного виразу:
а) суму двох чисел;
б) добуток двох чисел;
в) частку двох чисел;
г) суму трьох рівних чисел;
д) добуток чотирьох рівних чисел;
є) частку двох рівних чисел.

І варіант
3. Довжина відрізка дороги становить:  х м
Чому дорівнює довжина відрізка, який:
а) довший, ніж даний,             на 100 м
б) коротший, ніж даний,         на 40 м
в) довший, ніж даний,             у 2 рази
г)  коротший, ніж даний,        у 6 разів
ІІ варіант
3. Довжина відрізка дороги становить:  z м
Чому дорівнює довжина відрізка, який:
а) довший, ніж даний,             на 50 м
б) коротший, ніж даний,         на 200 м
в) довший, ніж даний,             у 4 рази
г)  коротший, ніж даний,        у 8 разів

4.   Цукерка коштує х к., а пряник коштує у к. Скільки кошту­ють:
І варіант
а)  7 цукерок
б)  11 пряників
в)  5 цукерок і 4 пряники
г) а цукерок і b пряників?
ІІ варіант
а)  10 цукерок
б) 20 пряників
в) 9 цукерок і 11 пряників
г) т цукерок і п пряників?
5   1 кг шоколадних цукерок коштує а гри, а 1 кг звичайної кара­мелі — b гри.
1) Що було куплено, якщо вартість покупки у гривнях:
І варіант
а) а+b
б) 4а
в) 3
г) 5а+b

ІІ варіант
а)  b + а
б)  6а
в)  b·2
г) а+4b?
2) Який зміст має вираз?
І варіант
а-b
ІІ варіант
а:b
Чи може бути у даному випадку b-а?

-         Розв'язування вправ і робота з підручником
Колективна задача. У саду зібрали 5 ящиків яблук і 3 кошики груш. У кожному ящику m
                                   кг. Яблук, а в кожному кошику на 3 кг. Менше ніж яблук у ящику.
                                   Скільки всього зібрали фруктів?
Учитель пропонує учням знайти в [1]: п. 9 ([2]: п. 17) відповіді (аа питання: 1) Що називають значенням виразу? 2) Як знайти зна­чення виразу?
Далі учитель пропонує розв'язати вправи.
[1]: № 255, 257, 265, 189.
[2]: № 392, 393(а), 398.

V.   Підсумок уроку
-  Фронтальне опитування
1.    Що вивчалося на уроці?
2.    Якою мовою спілкуються математики?
3.    Що виступає «буквами», «словами», «реченнями» математич­ної мови?
4.    Вирази бувають числові та які ще?
5.    Як знайти значення числового виразу?

VI. Домашнє завдання
[1]: п. 8; № 256, 258, 190, 266. [ 2]: п. 17; № 396, 397, 399.



УРОК  №3
Тема: Формули. Обчислення за формулами. Самостійна робота № 5.
Мета: Введення поняття формули. Формування навичок обчислень за формулами. Розвиток логічного мис­лення учнів шляхом розв'язування задач творчого характеру.

План уроку
I.    Актуалізація опорних знань
II.   Вивчення нового матеріалу
IIIЗакріплення матеріалу
IV. Самостійна робота № 5
VДомашнє завдання

Хід уроку
І.    Актуалізація опорних знань
Усний рахунок
                     8 ∙ 2 = 16 – Бджілоньки рояться. (Крутитися, махаючи руками).
                     8 ∙ 3 = 24 – Липу наче обліпили. (Обхопити якнайдалі почергово лівою рукою праве
                                                                               плече і правою – ліве).
                     8 ∙ 4 = 32 – Йде робота гуртова.   (Покрутитися, махаючи руками).
                     8 ∙ 5 = 40 – Заберуть нектар скоро. (Кілька разів присісти і встати).
                     8 ∙ 6 = 48 – І не втомилися зовсім. (Махаючи руками крутяться).
                     8 ∙ 7 = 56 – Хто із нас медку поїсть, (Кожен обертаючись показує на своїх друзів).
                     8 ∙ 8 = 64 – набиратиметься сили. (Простягнути руки вперед, стиснувши пальчики
                                                                                 в кулачки).
                     8 ∙ 9 = 72 – З медом здоров’я до нас прибуває. (Пальці затиснуті в кулачки, руки
                                                                                                    згинати в ліктях і випрямляти в гору,
                                                                                                    імітуючи піднімання штанги).
                     8 ∙ 10 = 80 – Ну, а здоровий дає всьому лад. (Розвести руки в боки від середини
                                                                                                  грудей).
                                          Бджілки у вулики дружньо злітають,
                                          діти тихенько за парти сідають            (Сідають за парти).

Актуалізація опорних знань відбувається в процесі напівписьмового або усного розв'язування вправ із підручника. [1]: №271,273, 275. [2]: № 406—408, 411, 416.

II.   Вивчення нового матеріалу
 Пояснення нового матеріалу учитель проводить згідно з під­ручником, звертаючи увагу на основні формули, — їх учителю слід записати на дошці, а учням у зошитах:
S=vt;      v=st,     t=st,    Р=4а;      Sкв;       Р=а +b+с;        P=2(а+b);       
 S=ab,   a=Sb     або b = S :а.

III. Закріплення матеріалу
-  Розв'язування вправ
Для виконання вправ учитель одного за одним викликає до дошки декількох учнів,
[1]: № 257, 259, 261, 267, 269.
[2]: № 394, 395, 400, 402, 404.

IVСамостійна робота № 5
Варіант 1
1°. Подайте:
а)  4 м 5 см у сантиметрах;
б) 4023 м у кілометрах і метрах.
2°. Знайдіть значення виразу 42-87:3+21.
3°. Знайдіть значення виразу 7420: х+29, якщо х = 7.
4. Поїзд ішов 3 год зі швидкістю V км/год. Який шлях пройшов пройшов поїзд? Обчисліть шлях, пройдений поїздом, якщо V= 18.
б. Пішохід пройшов 10 км за і год. Якою була швидкість пішо­хода? Обчисліть швидкість пішохода, якщо t = 2.
6. У залі для глядачів кінотеатру в кожному ряді р місць, а кіль­кість рядів на 2 менша, ніж кількість місць у ряді. Скільки  всього місць у залі для глядачів?
7*. Складіть вираз для розв'язання задачі.
Купили 2 коробки шоколадних цукерок і 3 коробки караме­льок. У кожній коробці 20 шоколадних цукерок, а карамельок на к штук більше. Скільки цукерок в усіх коробках?

Варіант 2
1°. Подайте:
а)  5 км 32 м у метрах;
б)  702 дм у метрах і дециметрах.
2°. Знайдіть значення виразу 2003 - 96:32+124.
3°. Знайдіть значення виразу 581 - (202+к), якщо к = 7:
4.   Який шлях пройшов поїзд за 6 год, якщо він ішов зі швид­кістю m км/год? Обчисліть шлях, пройдений поїздом, як­що m = 60.
5.   Велосипедист проїхав 54 км зі швидкістю V км/год. Скільки часу їхав велосипедист? Обчисліть час, витрачений на поїздку, якщо v=18.
6.   На ділянці посадили к рядів розсади капусти. Кількість рос­лин у кожному ряді на 5 більша, ніж кількість рядів. Скільки всього розсади капусти посадили на ділянці?
7*. Складіть вираз для розв'язання задачі.
У саду зібрали 5 ящиків яблук і 3 кошики груш. У кожному ящику m кг яблук, а в кожному кошику груш на 3 кг менше, ніж яблук у ящику. Скільки всього зібрали фруктів?

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А


 
                                                
                                                 Метелики літають
                                                 І дружно всі кружляють.
                                                 А потім потихенько
                                                 На квіточки сідають.
                                                 Дружно сіли, дружно встали
                                                 І весело покружляли.
                                                 Ну і нам пора сідати, -
                                                 Час прийшов , щоб працювати!



Варіант З
1°. Подайте:
а) 3 м 2 см у сантиметрах;
б)  1023 м у кілометрах і метрах.
2°. Знайдіть значення виразу (1027-497): 53 + 13.        
3°. Знайдіть значення виразу д:: 43 + 64, якщо х = 860.
4. Пішохід ішов 7 год зі швидкістю vкм/год. Знайдіть шлях пі­шохода. Обчисліть шлях, пройдений пішоходом, якщо v= 5.
5.  За 3 год автобус проїхав т км. Яка швидкість автобуса? Обчис­літь швидкість автобуса, якщо т = 153.
6. У коробці п рядів цукерок. У кожному ряді кількість цукерок на 11 більша, ніж кількість рядів. Скільки цукерок у коробці?
7*. Складіть вираз для розв'язання задачі.
Для розливу варення приготували с дволітрових банок, а три­літрових на 5 менше. Скільки літрів варення розлили в усі банки, якщо вважати, що банки заповнювалися до краю?


Варіант 4
1°. Подайте:
а) 13 дм 5 см у сантиметрах;  
б) 14 020 дм у кілометрах і метрах.
2°. Знайдіть значення виразу 396 -180:36 + 67.                    
3°. Знайдіть значення виразу 1818: х + 99, якщо х = 18.
4. Відстань між містами з км. За який час подолає цю відстань автобус, що їде зі швидкістю 65 км/год? Знайдіть час, витра­чений автобусом на поїздку, якщо s= 130 .
5.Страус біг 25 хв зі швидкістю v м/хв. Який шлях подолав стра­ус? Обчисліть шлях, який подолав страус, якщо v= 750.
6.У залі для глядачів кінотеатру т рядів, а кількість місць у кож­ному ряді на 6 менша, ніж кількість рядів. Скільки всього місць у залі для глядачів?
7*. Складіть вираз для розв'язання задачі.
У пасажирському поїзді 5 м'яких вагонів і 12 купейних. У м'я­кому вагоні к місць, а в купейному — на 8 місць більше, ніж у м'якому. Скільки всього місць у цьому поїзді?

V.   Домашнє завдання
Вивчити формули, записані в зошиті.
[1]: № 260, 262, 264, 268, 270, 272.
[2]: № 393(6), 401, 403, 405, 409, 410



УРОК  №4
Тема:  Рівняння. Корінь рівняння.
Мета:  Узагальнення і закріплення знань учнів про рівняння. Означення поняття кореня рівнянь. Розв'язування найпростіших рівнянь.

План уроку
I.   Аналіз результатів самостійної роботи №5
II.  Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
V.   Закріплення матеріалу
VIПідсумок уроку                                                                                 
VII. Домашнє завдання

Хід уроку
І.   Аналіз результатів самостійної роботи № 5
Усний рахунок


 
            9 × 2 = 18 – учні добре вчаться       ( Стати струнко, покласти перед грудьми рівно праву
                                                                         руку на ліву ).
            9 × 3 = 27 – і табличку знають всі. ( Розвести руки в боки від середини грудей долонями
                                                                          вгору ).
            9 × 4 = 36 – А це Незнайкам на злість. ( Стиснувши кулачки, потрясти руками ).
            9 × 5 = 45 – Вже й вони табличку вчать. ( Руки перед собою на відстані читання книжки)
            9 × 6 = 54 – Всі завдання поробили. ( Розвести руки в боки через верх від середини
                                                                            грудей ).
            9 × 7 = 63 – Як Знайки, роби й ти. ( Повертаючись, показують рукою на своїх друзів ).
            9 × 8 = 72 – І не болітиме голова,   ( Обхопивши голову руками, нахилятимуть вліво і
                                                                          вправо ).
            9 × 9 = 81 – і не сидітимеш кілька годин, ( Показати правою рукою «годинник» на зап’ясті                        
                                                                                  лівої руки ).
            9 × 10 = 90 -  а все вийде легко й просто. ( Витягнути вперед долонями вверх поперемінно
                                                                                    праву і ліву руки від середини грудей ).
                                   Всі табличку знаємо роботу починаємо. ( Сідають за парти ). 

Учитель аналізує результати самостійної роботи № 5 і пропонує вправи, аналогічні тим, у яких учні допустили типові помилки.

ІІ. Актуалізація опорних знань
-  Дидактична гра "Бліцтурнір»
Спосіб гри
1. Усі учні, поділені вчителем на дві команди, працюють у зо­шитах. Запитання для всіх однакові. На дошці учитель зазда­легідь пише правильні відповіді, проте, зрозуміло, до пере­вірки учні їх не повинні бачити.
2. Проводиться взаємоперевірка в парах, звіряючись з дошкою, на якій написані правильні відповіді.
3.  Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
4. Підводиться підсумок: скільки балів заробила кожна коман­да. (Якщо бракує часу, можна взяти тільки два з чотирьох завдань.)
Питання для гри
1.  Складіть вирази до задач.
1) Альбом коштує а гри, книга у 2 рази дешевша. Яку суму необхідно заплатити за книгу та альбом разом?
2) Три подруги зібрали с кг яблук. Перша зібрала d кг, дру­га — у 3 рази більше, ніж перша. Скільки кілограмів яблук зібрала третя подруга?
3) В одному гаражі а машин, у другому — на 4 машини менше, ніж у першому, а в третьому у 2 рази більше, ніж у другому. Скільки машин у трьох гаражах?
4) Від села до станції b км. Мишко вже пройшов т км. У скіль­ки разів шлях, що залишилось пройти Мишкові, більший за пройдений?
2.   Складіть вираз зі змінною та знайдіть його значення за наведе­ним значенням змінної.
Ширина прямокутника дорівнює х м, і вона в 3 рази менша, ніж довжина. Знайдіть периметр прямокутника, якщо х = 5.
3.    1) Басейн наповнюється .водою з труби зі швидкістю 2 м3/хв. Нехай t (год) — час роботи труби, а V 3) — об'єм води, нали­тої у басейн. Запишіть формулу знаходження об'єму V і обчис­літь об'єм при t = 2 год.
2) Відстань від школи до дому — 640 м. Нехай V (м/хв) — швид­кість, а t (хв) — час, за який учень дійде до школи. Запишіть формулу часу й обчислить його при v = 80 м/хв.
3) Об'єм одного ящика V дм3, а другого на 8 дм3 більше. У скільки разів об'єм першого ящика менший, ніж об'єм другого ящика, якщо b = 4?
4. Запишіть вирази за допомогою математичних знаків.
1) Сума числа т і подвоєного числа b.
2) Потроєна сума чисел а і b.
3) Добуток різниці чисел к і р суми чисел с і d.
4) Частка від ділення суми чисел 17 і п на подвоєне число s.
III. Мотивація навчання
1.  Учитель показує учням наведені нижче записи і ставить пи­тання: де в цих записах вирази, а де формули? 1) (а + Ь)-2;         2) vt = s;        3) 4а;              4) Р = 4а;
5) 5 = аb;            6) 3:а;         7) (46+73)4.
2.   Учитель просить учнів пояснити, чим відрізняється вираз від формули.
     (Відповідь має бути такою: «Формула містить знак рівності, а вирази містять букви, числа, знаки дій».)
3.  Учитель показує учням наведені нижче записи і ставить пи­тання: як називаються такі записи?
1) х+17=45;   2)х-3=11;   3) 4(2+х)=16;  4)24(х-7)=6.
Учні мають згадати, що це рівняння. Тоді учитель повідомляє, що рівняння і є темою уроку.

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А


 
                                                 
                                                     Раз, два! Час вставати.
                                                     Будемо відпочивати.
                                                     Три, чотири! Присідаймо,
                                                     Швидко втому проганяймо.
                                                     П’ять, шість! Засміялись,
                                                     І разом понахилялись.
                                                     А тепер – як жабенята
  Хочемо трохи пострибати.
  Сім, вісім! Час настав
                                                     Повернутися до справ.   


IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель пропонує дітям знайти в підручнику [1]: п. 10, ([2]: п. 18) визначення рівняння.
Слова учителя:
 Ми з вами говорили, що рівняння — це математичне речення, бо в ньому є закінчена думка. Яка? (Діти відповідають.)
Давайте запишемо деякі речення за допомогою математичної мови. (Діти записують у зошитах, а учитель на дошці.) Запис на дошці:                         
1) Сума числа х і числа 21 дорівнює 45.
2) Добуток чисел а і b дорівнює 6.
3) Подвоєне число у дорівнює 100.
4) Різниця чисел 17 і к дорівнює 16.
5) Частка чисел з і 4 дорівнює 20.
6) Частка чисел 4 і t дорівнює 2.
Усі ці «речення» ми називаємо рівняннями.
При одних значеннях букв, що входять до запису рівняння, «речення» правильне, а при інших неправильне. Ті значення, при яких рівняння перетворюється у правильну рівність, називаються коренями рівняння. Як ви знаєте, розв'язати рівняння — це знайти всі його корені або довести, що їх немає.
Наприклад, рівняння 0·х = 2 не має коренів, бо зліва завжди отримуємо нуль, справа маємо 2, а 0≠2 - неправильна рівність. 0·x  = 0 — це рівняння має безліч коренів, бо при будь-якому значен­ні х ми зліва і справа маємо нуль, а 0 = 0 — правильна рівність.

V.   Закріплення матеріалу
Відповіді на усні вправи учні надають з місць, а для розв'язування письмових учитель викликає до дошки одного за одним декількох учнів,
1.   Усно:                                                                                           
[1]:№281,282.
[2]: №425, 426, 427.
2.  Письмово:
[1]:№284, 286(1—6).
[2]: № 428, 430, 432 (а, б, е).  
                                                       
VI.   Підсумок уроку
- Фронтальне опитування
Опитування проводиться усно, учні відповідають з місць.
1.    Що називається рівнянням?
2.    Що називається коренем рівняння?
3.   Як перевірити правильність розв'язання рівняння?
VII. Домашнє завдання [1]: № 283, 285, 287.
                                           [2]: №429, 431, 432 (в, г, д).


УРОК  №5
Тема: Порівняння натуральних чисел. Нерівності.
Мета: Ознайомлення учнів з поняттям нерівності та розв'язком нерівності. Виконання вправ на знаходження розв'язків найпростіших нерівностей. Розвиток ло­гічного мислення учнів.

План уроку
I.    Актуалізація опорних знань
II.   Систематизація матеріалу
IIIВивчення нового матеріалу
IVЗакріплення матеріалу
V.   Підсумок уроку
VI.  Домашнє завдання

Хід уроку
І   Актуалізація опорних знань
Усний рахунок


 
            9 × 2 = 18 – учні добре вчаться       ( Стати струнко, покласти перед грудьми рівно праву
                                                                         руку на ліву ).
            9 × 3 = 27 – і табличку знають всі. ( Розвести руки в боки від середини грудей долонями
                                                                          вгору ).
            9 × 4 = 36 – А це Незнайкам на злість. ( Стиснувши кулачки, потрясти руками ).
            9 × 5 = 45 – Вже й вони табличку вчать. ( Руки перед собою на відстані читання книжки)
            9 × 6 = 54 – Всі завдання поробили. ( Розвести руки в боки через верх від середини
                                                                            грудей ).
            9 × 7 = 63 – Як Знайки, роби й ти. ( Повертаючись, показують рукою на своїх друзів ).
            9 × 8 = 72 – І не болітиме голова,   ( Обхопивши голову руками, нахилятимуть вліво і
                                                                          вправо ).
            9 × 9 = 81 – і не сидітимеш кілька годин, ( Показати правою рукою «годинник» на зап’ясті                        
                                                                                  лівої руки ).
            9 × 10 = 90 -  а все вийде легко й просто. ( Витягнути вперед долонями вверх поперемінно
                                                                                    праву і ліву руки від середини грудей ).
                                   Всі табличку знаємо роботу починаємо. ( Сідають за парти ). 

-  Математичний диктант
Схема проведення диктанту
1 Учні працюють за варіантами. На дошці учитель заздалегідь пише правильні відповіді, проте, зрозуміло, до перевірки учні їх не повинні бачити.
2  Відповіді на запитання учні записують у зошитах.
3 Проводиться взаємоперевірка в парах, звіряючись з дошкою,  В на якій написані правильні відповіді.
4 Перед тим як проводити диктант, учитель має нагадати учням зразок стислої відповіді. (Наприклад, для завдання № 11) 3; 2) немає; 3) 12 тощо.)                                                    
5. Максимальна оцінка — 10 балів (на розсуд учителя). За пра­вильне виконання завдання № 1 — 4 бали; № 2 — 2 бали; № 3 — 2 бали; № 4 — 2 бали. Оцінки в журнал виставляються за бажанням учнів.
Питання
1.   Які з чисел 3; 12; 14 є коренями рівняння?
 І варіант
1) х + 21 = 24
2)49-х = 47
3)60:х + 1 = 6
4)2х-10 = 18
ІІ варіант
1)  17 + х = 29
2)  61 - х = 58
3)  100: х = 20
4)  28: х + 8 = 10
2.  Розв'яжіть рівняння:
І варіант
(134 + х)-583 = 417
ІІ варіант
1914 -(х + 271) = 914
3. Складіть рівняння до задачі, позначивши невідоме число за х. Знайдіть це число. (Можна знайти усно, записавши тільки від­повідь.)
І варіант
1) Івасик задумав число. Як­що до цього числа додати 12, а від отриманої суми відняти 19, то одержуєш 31. Яке число задумав Івасик?
2) У туристичний похід вирушили учні 5-х класів: з 5-А класу — 15 учнів, з 5-Б класу на 2 учні більше, ніж з 5-А; решта учнів була з 5-В класу. Разом у похід вийшли 50 учнів. Скільки учнів 5-В класу брали участь у поході?
ІІ варіант
1) Оленка задумала число. Якщо від цього числа відняти 14, а до отриманої різниці до­дати 23, то отримаєш 47. Яке число задумала Оленка?
2) Туристичний маршрут проходив таким чином: уздовж річки — 2 км, полем — 3 км, лісом на 1 км більше, ніж полем, а далі — лугом. Увесь шлях становив 11 км. Скільки кілометрів пройшли туристи лугом?

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А


 
                                                
                                                 Метелики літають
                                                 І дружно всі кружляють.
                                                 А потім потихенько
                                                 На квіточки сідають.
                                                 Дружно сіли, дружно встали
                                                 І весело покружляли.
                                                 Ну і нам пора сідати, -
                                                 Час прийшов , щоб працювати!





ІІ.  Систематизація матеріалу
Учитель пропонує учням розв'язати [1]:№307 ([2]:№ 435).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Пояснення нового матеріалу учитель проводить, звертаючи увагу учнів на те, що математичні «речення» можуть мати вигляд не тільки рівнянь.
Учитель наводить приклади, записуючи їх на дошці: 7+5>10; 16-9<40; х>17,якщо х = 18, 19, 20 і т. д.; х<3, якщо х = 0,1,2.
Оскільки учні вже вміють порівнювати натуральні числа, учитель формулює поняття нерівності, користуючись матеріалом підручника [1]: п. 6 ([2]: п. 18; 100, 101).
Далі учитель пропонує учням розв'язати декілька нерівностей; учні відповідають з місць.

IV.  Закріплення матеріалу
-  Розв'язування вправ
Результати розв'язування усних вправ учні повідомляють вчи­телю з місць. Для розв'язування письмових вправ учитель викликає до дошки одного за одним декількох учнів.
1.   Усно:
[1]: № 151, 155, 157.
[2]: № 82, 83, 84, 448, 449.
2.   Письмово:
[1]: № 152,153,160,165,168.
[3]: №85, 93, 94, 96.

V.   Підсумок уроку
Учитель підводить підсумки уроку, запитуючи учнів про нерів­ності та способи їх розв'язування і про порівняння натуральних чисел; потім збирає для перевірки зошити з домашнім завданням.

VI Домашнє завдання
[1]: № 161, 163, 166,168.
[2]: № 86, 89, 92, 450, 451.


Немає коментарів:

Дописати коментар